Her kommer info om køreren Henrik Bering (som også er banebygger):
Min miniracehistorie startede længe inden jeg blev født...
Min far blev udlært maskinarbejder i 1966, hvor han begyndte/fik råd til at dyrke sine modelhobbyer hhv. tog og race. Toget var fra Märklin undtaget et enkelt lokomotiv: MY nr. 1101 fra den danske producent Long (et nørdet sidespring). Racerbanen var Rewell og en rigtig lækker kvalitet, jeg har stadig banen med ekstra skinner til. Håndspeederne var dog ikke noget særligt, så de blev skiftet ud med to blå MRRC 10 ohms håndtag (til tommelfingeren). Jeg blev født i 1977 og i 1978 startede min far i en lille lukket miniraceforening, som havde bane hos Søren Mandrup i rækkehusets kælder i Glostrup. Banen var bygget i meget dårlige materialer = 10-12 mm spånplade med 3 mm. masonit. Landskabsbyggeren havde brugt papmache med rigelige mængder vand = en meget skæv bane... Den blev dog rettet op med heftig brug af vinkler og ekstra stivere under banen.
De kørte 1/32 med gruppe 10 og 20 motorer - alle delene blev købt i england og loddet af Søren. Der blev kørt med in-line i formel 1 bilerne (gruppe 10 motorer) og angle winder til sportsvogne (gruppe 20 motorer). Chassierne var med vinger og karrosserne var lexan. Gruppe 10 motorerne brugte ca. 10 amp. og havde afbalanceret anker, jeg har hørt omdrejningstal på ca. 60-80.000. De var fire mand som hyggede sig hver mandag frem til 1980, hvor baneejerens skilsmisse og salg af huset afsluttede "legen".
Omkring 1981 fik jeg Rewellbanen i julegave af min far sammen med to aflagte sportsvogne fra Sørens bane - en grøn BMW (mon det var en M1) og en Lancia Stratos i rød og hvid. Hobbyen blev dyrket on/off de næste mange år frem. I 2002 begynder det hele at tage lidt fart igen. Jeg køber en Scalextric bane 4 i Føtex til 1.300 kr. og bygger sammen med noget SCX jeg har lånt af en ven. Det er meget sjovt og vi bygger en bane i mit loftrum på 3 gipsplader (90x270) lagt på bukke. Det er dog noget koldt i vintermånederne (ingen isolering og ingen varme under tagstenene). Det bliver dog til en del kørsel og god træning! I foråret 2003 læser jeg om Scalextric DM i BT og tager ud til en lokal afdeling i Toys ´R Us Gentofte. Det er første gang jeg kører på en 4-spors bane .
Jeg kørte mine 10 omgange på tid sammen med 3 andre håbefulde konkurrenter - og vinder . Endda så grundigt, at jeg har sat ny banerekord og baneejeren er meget imponeret og forundret over, at han ikke har mødt mig før... Han var vant til, at det var det faste slæng fra Euroscaleligaen, som kom forbi for at kvalificere sig :roll: Baneejeren var Gorm Nørgaard og efter vores første møde over racerbanen er det gået stærkt! Jeg vandt en bane 4 på dagen, som afløste de skæve SCX skinner (på loftbanen) og gav en meget bedre bane. Jeg blev hevet med til mit første Euroscale af Gorm - det var hos ØMR på den gamle bane af Classic skinner. Vi kørte rally og GT-fri. Til GT-fri havde jeg købt en MG Lola, som Gorm sænkede magnet i og jeg endte faktisk på en 3. plads i mit første ligaløb kun overgået af Gorm og Kenny Winther.
Siden da er det blevet til mange gode oplevelser og hyggelige timer (og placeringer) sammen med Jer dejlige mennesker . I sær vil jeg fremhæve vores to sæsoner hos Martin Borch på Vanwall, hvor min far også blev hevet med til stor fornøjelse for os begge.
I 2009 blev jeg far til en dejlig pige, så nu venter jeg i spænding på hvornår hun begynder at få interesse for vores ædle hobby - jeg har allerede en lysrød FUN CUP bil til hende, hvis hun kun vil køre lysrødt :lol:. Hun er dog begyndt at køre lidt. Det var et stort hit at købe Franseco Bernouilli (fra Cars 2).
I 2011 blev jeg far til tvillinger, så dermed er der et spor til hver + far og så kan mor sætte biler på , eller også kan far sætte biler på, mens mor og børnene har det sjovt .
MVH
Henrik Bering
Min far blev udlært maskinarbejder i 1966, hvor han begyndte/fik råd til at dyrke sine modelhobbyer hhv. tog og race. Toget var fra Märklin undtaget et enkelt lokomotiv: MY nr. 1101 fra den danske producent Long (et nørdet sidespring). Racerbanen var Rewell og en rigtig lækker kvalitet, jeg har stadig banen med ekstra skinner til. Håndspeederne var dog ikke noget særligt, så de blev skiftet ud med to blå MRRC 10 ohms håndtag (til tommelfingeren). Jeg blev født i 1977 og i 1978 startede min far i en lille lukket miniraceforening, som havde bane hos Søren Mandrup i rækkehusets kælder i Glostrup. Banen var bygget i meget dårlige materialer = 10-12 mm spånplade med 3 mm. masonit. Landskabsbyggeren havde brugt papmache med rigelige mængder vand = en meget skæv bane... Den blev dog rettet op med heftig brug af vinkler og ekstra stivere under banen.
De kørte 1/32 med gruppe 10 og 20 motorer - alle delene blev købt i england og loddet af Søren. Der blev kørt med in-line i formel 1 bilerne (gruppe 10 motorer) og angle winder til sportsvogne (gruppe 20 motorer). Chassierne var med vinger og karrosserne var lexan. Gruppe 10 motorerne brugte ca. 10 amp. og havde afbalanceret anker, jeg har hørt omdrejningstal på ca. 60-80.000. De var fire mand som hyggede sig hver mandag frem til 1980, hvor baneejerens skilsmisse og salg af huset afsluttede "legen".
Omkring 1981 fik jeg Rewellbanen i julegave af min far sammen med to aflagte sportsvogne fra Sørens bane - en grøn BMW (mon det var en M1) og en Lancia Stratos i rød og hvid. Hobbyen blev dyrket on/off de næste mange år frem. I 2002 begynder det hele at tage lidt fart igen. Jeg køber en Scalextric bane 4 i Føtex til 1.300 kr. og bygger sammen med noget SCX jeg har lånt af en ven. Det er meget sjovt og vi bygger en bane i mit loftrum på 3 gipsplader (90x270) lagt på bukke. Det er dog noget koldt i vintermånederne (ingen isolering og ingen varme under tagstenene). Det bliver dog til en del kørsel og god træning! I foråret 2003 læser jeg om Scalextric DM i BT og tager ud til en lokal afdeling i Toys ´R Us Gentofte. Det er første gang jeg kører på en 4-spors bane .
Jeg kørte mine 10 omgange på tid sammen med 3 andre håbefulde konkurrenter - og vinder . Endda så grundigt, at jeg har sat ny banerekord og baneejeren er meget imponeret og forundret over, at han ikke har mødt mig før... Han var vant til, at det var det faste slæng fra Euroscaleligaen, som kom forbi for at kvalificere sig :roll: Baneejeren var Gorm Nørgaard og efter vores første møde over racerbanen er det gået stærkt! Jeg vandt en bane 4 på dagen, som afløste de skæve SCX skinner (på loftbanen) og gav en meget bedre bane. Jeg blev hevet med til mit første Euroscale af Gorm - det var hos ØMR på den gamle bane af Classic skinner. Vi kørte rally og GT-fri. Til GT-fri havde jeg købt en MG Lola, som Gorm sænkede magnet i og jeg endte faktisk på en 3. plads i mit første ligaløb kun overgået af Gorm og Kenny Winther.
Siden da er det blevet til mange gode oplevelser og hyggelige timer (og placeringer) sammen med Jer dejlige mennesker . I sær vil jeg fremhæve vores to sæsoner hos Martin Borch på Vanwall, hvor min far også blev hevet med til stor fornøjelse for os begge.
I 2009 blev jeg far til en dejlig pige, så nu venter jeg i spænding på hvornår hun begynder at få interesse for vores ædle hobby - jeg har allerede en lysrød FUN CUP bil til hende, hvis hun kun vil køre lysrødt :lol:. Hun er dog begyndt at køre lidt. Det var et stort hit at købe Franseco Bernouilli (fra Cars 2).
I 2011 blev jeg far til tvillinger, så dermed er der et spor til hver + far og så kan mor sætte biler på , eller også kan far sætte biler på, mens mor og børnene har det sjovt .
MVH
Henrik Bering
Copyright © 2003 - 2024