Her kommer den første korte udgave af historien om banen.
Vi har kørt på en Scalextric Sport bane siden 2004, men har da af og til haft lejlighed til at køre på træbaner bl.a. hos Martin Borch på den legendariske Vanwall bane og på ring Paramount hos Christian Lygum.
Vores Scalextricbane (22 meter):
Igennem flere år, har vi leget med tanken om at få vores egen træbane og måske også begynde at køre lidt 1/24 biler. De første banelayouts bliver tegnet på en sommerferietur til Rom i 2009. Vi ventede familieforøgelse i november ´09, så enten skulle banen være færdig på 4 måneder, eller også måtte det vente...
Det blev til vente... I 2010 lagde vi vores andelslejlighed sammen med nabolejligheden og byggede nyt køkken, så der var rigeligt at bruge tiden på. I efteråret 2010 lysnede det med tiden samtidigt med, at det blev tidligt mørkt = tid til indendørssysler! Jeg havde gemt alle layout, så jeg fandt papirerne frem og begyndte at tegne lidt videre.
Valget faldt på følgende layout:
Numrene henviser til hvilken MDF-plade sektionen skal skæres ud af. 9 Sektioner fordelt på 5 plader.
Jeg tegnede banen på gulvet med kridt - det var en rigtig god idé, så det blev muligt at fornemme svingene og pladsforholdene. Doughnut´en blev droppet efter optegningen - der var ikke plads nok! Carsten Grønnemann havde heldigvis tid og lyst til at komme på besøg og øse ud af sin enorme viden om minirace og banebyg. Derfor blev doughnut´en for enden af langsiden droppet og erstattet af den s-formede bro. Det store sving (med nr. 1) var oprindeligt 180 grader, men Carsten foreslog at gøre det mere udfordrende, ved at lade det slutte i en lille skarp kurve. Svinget er banens "sving 5", men læner sig kraftigt op ad navnet "Grønnemann´s corner".
Sådan så der ud, da banen var kridtet op på gulvet - det gav en rigtig god idé om pladsen i rummet.
Banen er i skrivende stund ikke bygget færdig - der mangler bander, så bilerne ikke kan køre på gulvet og visse steder mangler der understøtning af banen... Der skal være åbningsløb den 1. april 2011, men det skal nok blive klar til den tid.
Banen pr. 1. marts 2011.
Så er der lidt opdateringer. Banen blev klar til åbningsløbet . Den bærbare PC er blevet erstatet af en kraftigere stationær med 20" skærm (så er det nemmere at se omgangstiderne). Pladen med ternene (ses i baggrunden til venstre på billedet herover) er blevet monteret på kørelangsiden, der er kommet bander hele banen rundt og de sidste ben er blevet monteret. De enste udeståender er zoneinddeling og start/målstreg.
Banen pr. 1. maj 2011.
MVH
Henrik
Vi har kørt på en Scalextric Sport bane siden 2004, men har da af og til haft lejlighed til at køre på træbaner bl.a. hos Martin Borch på den legendariske Vanwall bane og på ring Paramount hos Christian Lygum.
Vores Scalextricbane (22 meter):
Igennem flere år, har vi leget med tanken om at få vores egen træbane og måske også begynde at køre lidt 1/24 biler. De første banelayouts bliver tegnet på en sommerferietur til Rom i 2009. Vi ventede familieforøgelse i november ´09, så enten skulle banen være færdig på 4 måneder, eller også måtte det vente...
Det blev til vente... I 2010 lagde vi vores andelslejlighed sammen med nabolejligheden og byggede nyt køkken, så der var rigeligt at bruge tiden på. I efteråret 2010 lysnede det med tiden samtidigt med, at det blev tidligt mørkt = tid til indendørssysler! Jeg havde gemt alle layout, så jeg fandt papirerne frem og begyndte at tegne lidt videre.
Valget faldt på følgende layout:
Numrene henviser til hvilken MDF-plade sektionen skal skæres ud af. 9 Sektioner fordelt på 5 plader.
Jeg tegnede banen på gulvet med kridt - det var en rigtig god idé, så det blev muligt at fornemme svingene og pladsforholdene. Doughnut´en blev droppet efter optegningen - der var ikke plads nok! Carsten Grønnemann havde heldigvis tid og lyst til at komme på besøg og øse ud af sin enorme viden om minirace og banebyg. Derfor blev doughnut´en for enden af langsiden droppet og erstattet af den s-formede bro. Det store sving (med nr. 1) var oprindeligt 180 grader, men Carsten foreslog at gøre det mere udfordrende, ved at lade det slutte i en lille skarp kurve. Svinget er banens "sving 5", men læner sig kraftigt op ad navnet "Grønnemann´s corner".
Sådan så der ud, da banen var kridtet op på gulvet - det gav en rigtig god idé om pladsen i rummet.
Banen er i skrivende stund ikke bygget færdig - der mangler bander, så bilerne ikke kan køre på gulvet og visse steder mangler der understøtning af banen... Der skal være åbningsløb den 1. april 2011, men det skal nok blive klar til den tid.
Banen pr. 1. marts 2011.
Så er der lidt opdateringer. Banen blev klar til åbningsløbet . Den bærbare PC er blevet erstatet af en kraftigere stationær med 20" skærm (så er det nemmere at se omgangstiderne). Pladen med ternene (ses i baggrunden til venstre på billedet herover) er blevet monteret på kørelangsiden, der er kommet bander hele banen rundt og de sidste ben er blevet monteret. De enste udeståender er zoneinddeling og start/målstreg.
Banen pr. 1. maj 2011.
MVH
Henrik
Copyright © 2003 - 2024